Äntligen sålov!

Den här veckan har jag sålov, hela våren har jag tagit ledigt ungefär var fjärde vecka för att kunna ta hand om odlingen, barnen, mig själv och kompbanken. Win-win-win-win.  Nu är inte våren riktigt på den nivån jag såg framför mig när jag lämnade in ledighetsansökan men det finns ju ändå saker man kan göra.

Åh vad det är snyggt och prydligt...
Stora delar av trädgården är dokumenterad för att kunna jämföras senare 

Jag tänker att jag ska så något och göra någonting i trädgården varje dag den här veckan. Aktiviteter som helt, delvis eller inte alls stödjer årets tema "odla det du har och försök vara i fas".

Idag är alltså andra dagen på mitt sjudagars sålov och än så länge har det gått hyfsat. Igår var jag ute och skottade fram lite såtråg ur snön (som faktiskt överlevt vintervädret). Idag har jag försökt fixa lite odlingsyta till Sara Bäckmos "2 kvm stora grönsaksutmaning" (finns det nån bra tag till den?) som jag kommer skriva mer om en annan dag.

Jag har sått, både själv och tillsammans med barnen. Barnen fick välja vad de ville så. Lilltjejen valde svart och rosa blåklint (https://www.impecta.se/sv/artiklar/blaklint-black-and-mauve.html) och gyllenbär med utgångsdatum i september 2013.

Tomater, atlasblomma, sommarmalva.
Stortjejen fick mersmak efter första så omgången så hon ville ha mer.Då är det bara att haka på som förälder
Stortjejen drömmer om att kunna gå och plocka blombuketter så hon sådde div. atlasblommor, zinnia och 2 sorters sommarmalva. Till slut, lite otippat, svartkål.

Jag har sått många många sorters tomat för vintersådd ute, nu har jag bara några till kvar som ska ut sen tänkte jag gå emot orginalplanen och kanske så några inomhus också om jag hinner och orkar, ingen fara om det inte blir så.

En annan plan som jag också gick emot idag var att jag sådde sallad inomhus för senare utplantering. Jag fick inspirationen från dagens poddavsnitt  från "Två odlare emellan" (#55), Sara sa att hon sått inne eftersom det än

nu inte grott i hennes tunnelväxthus. Det bekräftade det jag också tänkt, att det känns som allt kommer bli väldigt sent, så jag sådde en salladsblandning i en bytta och ställde i grovingången. Går det så går det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Drömmen om den blommande köksträdgården

2 problempallkragar

Efter vitlök kommer Rödbetor