2 problempallkragar



 Jag har två stycken halvpallkragar på baksidan som står lite skuggigt och som sniglarna verkar älska. Alla sorters sniglar, mördarsniglar, pantersniglar, åkersniglar och skogssniglar även vinbergssnäckor och trädgårdssnäckor ser man där i bland. Och så är det det där med ljuset, speciellt den ena får inte mycket ljus vilket gör det lite svårodlat. Jag har försökt ha gräslök där men den verkar inte trivas något vidare, nu står det kinesisk gräslök i en av kragarna som försök men jag vet inte riktigt varför jag tror den ska må så väldigt mycket bättre. I vinter har jag haft vitlök i kragarna för vårskörd och det har funkat mycket bra tycker jag. De här kragarna står nära köket också så ge sig ut tidig vår för att skörda ett par vitlökar eller lite vitlöksblast till matlagningen i snöblask och regnrusk har varit helt ok. Första vitlöken skördades 29 mars och det ämnar jag göra till en tradition i fortsättningen.

Nu är dock vitlöken slutskördad och det är dags för att testa något nytt. Det står som sagt två kragar i det här skuggiga läget. I den första står den kinesiska gräslöken och i den andra mynta och libbsticka. Både myntan och libbstickan är två saker som kan ta över och bli ganska stort och därför har jag satt båda de två tillsammans i en krage för att se vem som vinner och att det inte gör så mycket om de står och tävlar med varandra där. Dock så har de inte ännu tagit över hela och det finns ungefär en tredjedel av kragytan kvar.

Jag började med att gräva ur de gamla löven som jag använt för att täcka vitlöken med. Jorden såg så mullig och fin ut att jag passade på att skörda en säck jord också. De urgrävda löven blandades med ogräs och gammal sallad och lades tillbaka i kragen och täcktes med ett lager (urgrävd) jord. Sedan vattnade jag och planterade rödbetsplantor och några ringblommor. Båda ett litet experiment för att se hur bra de klarar sig där. Till sist täckte jag det med lite gräsklipp, Jag hade inte på ett så tjockt lager gräsklipp dels pga att jag inte hade så mycket men också för att jag inte ville kväva de stackars småplantorna jag precis planterat ut.

I mynta och libbsticka kragen fanns inte lika mycket plats så där vände jag bara ner löven tillsammans med lite rensat ogräs och vattnade och planterade några buskböneplantor som jag hade över. Även här täcktes jorden med gräsklipp.

Om ett par månader får jag återkomma till de här och göra en utvärdering. Om jag inte ger upp innan dess förståss.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Drömmen om den blommande köksträdgården

Zinnia och spontanplanterade rödbetor