2018 Mer av - Mindre av .- Testa

Det här är ju en hobbyblogg, det märker man på frekvensen som inläggen kommer i, det är nu drygt 6 månader sedan senaste inlägget. Men men inga konstigheter med det. Nu återvänder snart ljuset och det är hög tid att formulera mål och drömmar för kommande år. För att göra det behöver jag utvärdera förra året lite grand, Jag gör en mer av/mindre av-lista - eller bra/dåligt om man så vill.

Mer av


  • Vintersådd spenat - frysen "full" vore coolt
  • Majs - De majskolvar vi fick var väldigt goda, en del planterades dock för sent för att bli bra
  • Vitlök - Redan i jord årets sorter är primor, vigor och cledor + germidour, messidrome och thermidrome för bladskörd.
  • bondbönor - oväntat god böna, köpt frön till mångamånga plantor, hoppas på att lyckas odla de mer effektivt nu när jag sett de växa ett år
  • bryt/vaxbönor - min grönsaksfavorit alla kategorier, många frön inköpta både busk och störvarianter, planer finns vi får se hur det går
  • blommor - den vackra köksträdgården med blommor för att göra buketter av är drömmen, i år vill jag ha blommor som är spridda mer över säsongen förra året hade jag mycket sommaraster och den börjar blomma lite för sent.
  • persilja - älsklingskryddan. Sådde en del av denna vara förra året men han inte få ner de i backen ordentligt innan kölden kom, de jag fick ner åt hjortarna upp
  • Pac choi - fantastisk kålsort som växer fort och är supergod stekt
  • solros - förra året käkade hjortarna upp alla blommor precis innan de skulle slå ut, i år vill jag ta revanch
  • portlak - misslyckades ganska dant med denna krydda 2017, vill ha tillbaka den 2018 
  • vintersallat - sådde i byttor som skulle planteras ut för vinterskörd men han inte riktigt med att få ut de i jorden innan vintern, nytt försök i år, har saknat det bladgröna i vinter
  • rödbetor - en av mina barndomsfavoriter som jag lyckades med första gången 2017 efter att ha försökt i 6 år utan vidare framgång, i år hoppas jag på ännu bättre skörd förståss
  • Gurka - hemodlad gurka av slanggurketyp är så himla gott, fick endast ett fåtal förra året, satsar lite större och mer fokuserat i år är tanken.


Mindre av

Kål  - krävde för mycket arbete när fjärilarna väl kom, avstick från "inget kålår" kommer att göras, se tex pac choien över tex.
tätsatt sättlök -  att sätta 400 lökar i en pallkrage var kul och gav mycket färsklök, i år vill jag dock ha lök för förvaring också

Testa

purjolök - det ser så läckert ut med alla bilder man ser på purjolök på vintern
frösådd gul och röd lök - skulle vara kul och se om man lyckas få några lökar
palsternacka - återigen en vintergrönsak som jag aldrig lyckats med
Jordärtskocka - Hade det på kolonin och vill gärna ha det igen.
paprika - fruktgrönsak som inte drabbas av potatisbladmögel
chili - starka och mindre starka sorter.

Till det här kommer förstås att fortsätta med en del grejer ungefär som innan, tex sockerärter, sommarmorötter, sallad, squash, tomater, säkert fler saker jag tar "för givna".

Det här är alltså första inlägget på temat "Mål och drömmar för 2018". Om andan faller på kommer säkert fler inlägg på det temat.






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Drömmen om den blommande köksträdgården

2 problempallkragar

Efter vitlök kommer Rödbetor