Nytillskott i pallkragefamiljen och det här med salladsådd....


Maken ägnade en semesterdag åt att gräva ut en ny pallkrageplats i slänten. Nu har jag äntligen fyllt den med grenar och kompostmaterial, barkmull, kompostjord och planteringsjord på påse. En inte oansenlig mängd i pallkragen var alla "salladsgranar" som fanns runt om i pallkragarna men som nu är bortrensade. Mina salladsgranar blev nästan en hel skottkärra full.

Förra årets lärdom var att sallad skulle sås lite och ofta. Sååå har jag lyckats med det? Nej det har jag inte gjort. Men det är svårt, i början av säsongen behöver man många salladsplantor så man kan skörda lite av varje och ändå få så mycket man behöver. Men allt eftersom att våren och sommaren fortskrider så blir plantorna större och större och efter 2 månades salladsfrossa så börjar intresset för salladen minska och helt plötsligt så har man jättemycket sallad som är gammal i salladssammanhang och börjar gå upp i blom, aka bli en salladsgran. En annan sak som händer på sommaren är att torkan gör plantorna lite beska. Men nästa år! Då så! Ska jag så och plantera lagom mycket plantor genom hela säsongen. Jajemensan, Nemas Problemas.

Efter fyllnad så gödslades pallkragen med algomin och hönsgödsel. Eftersom torkan har varit elak mot gräsmattan hade jag bara lite gammalt gräsklipp kvar så det fick bli ett tunt täcklager så länge tills gräsmattan växt på sig och behöver en klippning.

Jag planterade 5 spetskålsplantor och 4 svartkålsplantor. Tillsammans med en rad mini pak choi och en rad kålrabbi.


Nya pallkragen med kålplantor. För att skydda mot skadedjur är kragen innätad med gardinen Lill från IKEA bågarna och perennstöden kommer från Biltema




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Drömmen om den blommande köksträdgården

2 problempallkragar

Efter vitlök kommer Rödbetor