2 kvm stor grönsaksutmaning inlägg 1

I höstas lanserade Sara Bäckmo sin nya odlingsutmaning, en 2 kvm stor yta som sätts av för att odla bladgrönt som vägs under ett år.

Från början var jag inte speciellt på, tyckte det störde min rytm och visste inte var jag skulle ha den ytan. Och mitt tema för i år skulle ju vara att INTE skapa nya ytor så det passade inte in där.

Men sen kom hennes andra video på det temat, då pratade hon om att det var hög tid att fundera över vilka grödor man ville odla och beställa de. Fler frön alltså, jag är på! Jag fixar ny yta utanför huset som vi ändå inte använder. Teman kan brytas.

Jag motiverar denna oplanerade utbyggnad av köksträdgården med att jag kommer testa en ny teknik här som blir mer no dig än jag praktiserat innan. All annan odling (förutom frilandsodlingen) här görs i dubbla pallkragar. Ibland ihopbyggda till andra format än det vanliga men ändå alltid dubbla. Och alltid med botten som en trädgårdskompost. Efter att en krage tömts på skörd gräver jag ur och ev. skördar jord och tillsätter nytt kompostmaterial. Det fungerar inte riktigt med en enkel krage att hålla på så, då får man mer fylla upp uppifrån.

Förutom att dokumentera hur mycket jag skördar från ytan tänkte jag försöka hålla koll på hur mycket pengar jag lägger på den här delen av odlingen samt eventuellt, och detta är ett mycket stort eventuellt, hur mycket tid jag lägger på odlingen. Den sista delen kommer vara väldigt svårt att hålla reda på och svårt att veta var man ska dra gränsen. Skriver jag ner ambitionen så kanske jag kommer tänka på det lite i alla fall vi får se. Den ekonomiska aspekten tycker jag dock är mycket intressant och jag själv har ingen aning om vad det kommer att hamna på.

Nej jag odlar inte för att spara pengar, och nej jag vet att man inte kan jämföra hemnärodlat med det i grönsaksdisken och att man inte kan hitta nyskördad gröna blad i affären osv osv. Men det behöver inte heller betyda att det är ointressant hur mycket det kostar. Speciellt som den här utmaningen lite går ut på att se hur mycket mat man kan kräma fram ur en hyfsat modest odlingsyta och kanske få nån som annars inte skulle odla att faktiskt testa. DÅ blir både tids och pengaaspekten intressant.

"Tänk jag lyckades skörda X gram/2kvm under ett år." "Jaha men det tar jättemycket tid och det är ändå billigare på ica"

Planen från början var att snön skulle vara borta och jag redan skulle byggt upp den här odlingsytan vid det här laget. Men vårvintern 2018 verkar bli en riktigt seg historia och fortfarande ligger trädgården täckt i ett 20 cm tjockt lager snö. Idag orkade jag inte vänta på barmark längre och började bygga ihop kragen till den nya ytan.

Den nya ytan kommer vara placerad ganska nära ytterdörren, så det kommer bli enkelt att sköta vattning (eftersom det kommer vara en icketäckodlad en-krageshög bädd) och enkelt att skörda, eftersom den kommer vara nära köket. Ljusmässigt är denna delen av trädgården också helt ok. Det finns inte så mycket morgonsol eftersom huset ligger i vägen men från mitt på dagen fram till kvällen är det i alla fall halvsoligt.

Kragen består av 2 ihopbyggda helpallkragar som när det är färdigt kommer ha formatet 80*320cm, dvs 2,56 kvm. Jag kommer alltså att behöva "frissera" siffrorna för att bli i 2 kvm storlek. Men den matten ska jag väl klara av hoppas jag.

Förra året byggde jag ihop sådana här pallkragar och märkte att om man inte stadgade upp skarven där man sätter ihop kragsidorna med varandra så börjar de bågna ut och bli fula. Därför var jag på Biltema och köpte plattjärn som jag skruvat fast och förhoppningsvis ska få konstruktionen att hålla bättre.

Dagens bedrift fick bli att skruva fast plattjärnen och hjälpt våren på traven lite genom att skotta undan snön på den plats jag tänkt mig placera bädden.

Redovisningen för 2kvm utmaningen så här långt:

Tid

Bära upp pallkragar, skruva fast plattjärn: 40 min
Totalt: 40 min

Ekonomi

2 pallkragar 178 kr
4 plattjärn      28 kr
Totalt:          206 kr

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Drömmen om den blommande köksträdgården

2 problempallkragar

Efter vitlök kommer Rödbetor