Återbesöken fortsätter, Kållådan

20 juni, plantering

Det var så roligt med söndagens återbesök så jag fortsätter idag med att visa upp kållådan och hur den har utvecklats från plantering till idag. Eftersom jag inte visat upp den här lådan tidigare (tror jag)  så är det kanske läge för en lite närmare presentation.

Den här lådan är den nordligaste belägna i min trädgård, trots det inte den med minst sol. Jag trodde när jag installerade den här lådan i början på mars att det skulle vara en väldigt skuggig plats med alldeles för lite soltimmar för att producera vettigt. Men det visade sig faktiskt vara en helt ok plats. 

Först sådde och skördade jag ärtskott, rädisor och spenat i den här kragen och sen som andra gröda planterade jag ut försådda plantor av röd och vit spetskål, svartkål och broccoli. När gräsklipp sen fanns så täcktes ytan med det. 






5 juli, 2 veckor efter plantering
När jag tittar på de här 3 bilderna så slår det mig hur otroligt häftigt det är att odla kål. Från första till sista bild är det 6 veckor. Jädrans vad det växer! Nackdelen med kål är ju att det inte bara är människor som tycker om de utan också en massa andra djur. I år lyser kålfjärilarna med sin frånvaro så ännu har jag inga larver, däremot har jag fått bladlöss på broccolin som jag försöker klämma ihjäl, Vi får se vem som vinner.


4 augusti, drygt 6 veckor efter plantering

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Drömmen om den blommande köksträdgården

2 problempallkragar

Efter vitlök kommer Rödbetor