3-veckors återbesök hos 3,2-lådan

Bondbönorna blommar rikligt och salladen intred växer fint
Vid plantering i mitten på juli
Vid plantering
Vid plantering i mitten på juli
Vid plantering
Från början hade jag tänkt att detta skulle bli ett inlägg som handlade om några olika platsers förvandling i köksträdgården de senaste veckorna. Men det blev så supermånga bilder så jag tänker att vi delar upp det och börjar med den längsta lådan som planterades för 3 veckor sedan.

Min långa låda på 3,2 meter planterades i mitten på juli med bondbönor, rödbetor, jordgubbar, sockerärter och säkert nått mer. Idag första veckan i juli är det dags att besöka samma låda igen och se vad som har hänt.


3 veckor efter plantering

Det är fortfarande inte så att man slås av en prunkande rabatt med massor med blommor och grönsaker som står och trängs och väntar på att bli skördade. Men trots att det regnat kanske sammanlagt 8 mm sen plantering och det inte funnits något vatten att vattna denna plantering med så verkar den i stort må hyfsat bra. Bondbönorna blommar rikligt, särskilt sorterna Witkiem och Red epicure verkar må bra och vara högavkastande. Det är bra att några kanske utmärker sig som lite bättre så jag vet vad jag ev. ska satsa på kommande år om jag vill fortsätta odla Bondbönor efter det här prövoåret. Några av salladsplantorna ser också ut att må bra medans några andra helt verkar ha dött och måste ersättas av något annat. Vad har jag ännu inte bestämt.


Sockerärterna som sattes provocerande tätt i en dubbelcirkel har ännu inte kommit igång ordentligt och där skyller jag också på torkan och att de då sitter toktätt hjälper ju inte till som man säkert förstår. Nu har det dock regnat ett par dagar så jag hoppas på bättring för de. Jag har även använt regnvatten och vattnat lite i den här bädden.

Men vad har hänt här? nått måste dött. "stort område" som snarast måste fyllas med något levande.
3 veckor efter plantering, något har dött och måste ersättas snarast.
















Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Drömmen om den blommande köksträdgården

Zinnia och spontanplanterade rödbetor

2 problempallkragar