Vitlöksskörd och ny-sådd



En pallkrage skördeklar vitlök
I år är första året jag testar att odla vitlök för lagring, förhoppningsvis hela året men i alla fall så länge som löken håller och det finns kvar. Hur vet man hur mycket vitlök man gör av med under ett år? Jag vet det inte i alla fall.

I år testade jag sorterna Sabagold och Flavor, som är tänkta att skördas och ätas upp i den ordningen då Flavor ska vara en senare sort och också ha bättre lagringsegenskaper.

Lökarna sattes i december efter att den första snön kommit och jag fick panik över att nu kanske det inte skulle bli mer tövärder i år (i efterhand var ju den en helt tokig tanke, men det har hänt!) och nu i juli så såg sabagold-pallkragen ut som på bilden bredvid och jag kände att nu växer nog inte de här lökarna mer och då åkte de upp!

Det var ungefär 40 lökar av inte så jätteimponerande storlek. Nästan alla hade klyftat sig i alla fall så de var nog redo för upptag. Jag försökte gödsla de under våren men jag tror ändå kanske de fick lite för lite gödsel och lite för lite vatten. Så mer vatten till nästa år kanske kan vara bra.

Nu ska de ligga och torka ett tag och så ska jag se om jag lyckas göra en vitlöksfläta. Borde nog googla på hur man gör en sån.

Sådd av sommarmorot och
 plantering av sommarblommor
När vitlökarna var upptagna vände jag ner löven som legat som täckmaterial över vintern och gödslade på med hönsgödsel och algomin.

Gröda 2 i den här kragen var planerat att bli sommarmorötter och här är det faktiskt en plan jag höll! Jag bredsådde Amsterdam Forcing 3 som är en snabbväxande söt sommarmorot. För att också få med blommor så satte jag ner några solrosor och krasse  längs kanten. Vattnade och täckte med fiberduk, i hopp om att hålla kvar lite fukt i jorden men jag måste nog ändå komma ihåg att vattna sådden om den ska klara sig. Fiberduken agerar också barriär mot barn som tror en öppen odlingsyta är det samma som sandlåda i ståhöjd.
Fiberduk på!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Drömmen om den blommande köksträdgården

Zinnia och spontanplanterade rödbetor

2 problempallkragar