Tillbaka i "bloggvärlden"

För ganska exakt 5 år sedan la jag in sista blogginlägget på bloggen kolonin.blogspot.com. Och för ett litet tag sedan frågade en vän om jag inte skulle börja blogga igen. Jag var inte speciellt svårövertalad för tanken på att ha en ordnad sökbar dagbok och känna sig lite tvingad att fota och dokumentera det man gör kanske är vad jag behöver för att komma ihåg vad jag överhuvudtaget gjort när i trädgården. De senaste 5 åren har det hänt en hel del - 2 barn, flytt ut på landet, ny trädgård. Kolonin är såld och sedan ungefär ett år tillbaka håller jag på att försöka "fixa till" vår nuvarande trädgård till att bli ett högproducerande blom- och grönsaksparadis. Nej riktigt så högtflygande planer har jag väl kanske inte men våra första somrar här var vi nyblivna föräldrar så då fick inte trädgården så mycket kärlek vilket skapade ett visst förfall av det som fanns, även om det inte riktigt var en typisk Camilla-trädgård. Men som sagt så är jag nu bestämd på att ändra på det och har kommit en liten bit på den vägen i alla fall.

Skillnaden mellan den här trädgården och min kolonilott är stora
  • Kolonin: 250 kvm, Villaträdgården: nästan 1600 kvm
  • Kolonin: varmt och soligt läläge i zon 2 som känns som zon 1,5 Villaträdgården: Skuggigt av skogen och blåsigt av det öppna fältet i zon 2 som känns mer som zon 3+
  • Kolonin: platt mark; Villaträdgården: slänter överallt
  • Kolonin: Fin mullig matjord var man än gräver; Villaträdgården Stenar var man än gräver och jorden är inte precis mullig
  • Kolonin: Ett par km hemifrån; Villaträdgården: precis utanför dörren
  • Kolonin: grannar åt alla håll precis inpå knuten; Villaträdgården: Granar åt all håll
  • Kolonin: Några harar, Många sniglar; Villaträdgården; Några harar, Några sniglar, Många hjortar

Så som ni ser så har båda ställena sina fördelar och sina utmaningar. Nu är det i alla fall Villaträdgården som gäller. Som förra bloggen kommer den här fokusera på vad jag gör, hur det går och möjligen lite tankar om framtiden. Jag har ingen ambition om att inspirera och utbilda er läsare - utan bara berätta om mitt sätt. Den som ändå finner inspiration och ev. lär sig nått får ta det som en bonus.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Drömmen om den blommande köksträdgården

Zinnia och spontanplanterade rödbetor

2 problempallkragar