Såstund

Jag plockar ihop en mängd fröer innan jag går ut, nästan alltid fler än jag orkar så vid ett och samma tillfälle.

Gräslök i sexpack
Det var ett par veckor sedan jag sådde senast så det kändes som tid för att prioritera sådd.

Såhär års försår jag det mesta utom morötter. I brist på riktigt växthus sätter jag sådderna i små plastväxthus från Rusta och biltema.

I framtiden tänker jag mig ha ett hav av gräslök här hemma därför har jag köpt gräslöksplantor och frön på löpande band senaste tiden. Det räcker ju som bekant inte med att köpa frön, man måste så de också så denna gången blev den en påse utstrött i ett sexpack. Antagligen och förhoppningsvis inte sista gräslökssådden för säsongen.

För att välja saker att så nu i andra veckan i juli och för resten av säsongen så tittar jag på två saker. 1) saker jag tycker jag behöver odla mer av 2) månaden som står på påsen +1 månad till. Jag hann  så en pluggbox purjolök, 1 pluggbox pak choi och en rootmaster buskbönor innan jag tröttnade på såandet. Efter sådd åkte trågen in i ett överfullt Rusta-växthus vilket tarvade plantering av de lite större sakerna. Men mer om den planteringen i ett annat inlägg.















Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Drömmen om den blommande köksträdgården

Zinnia och spontanplanterade rödbetor

2 problempallkragar