Nu den ännu längre lådan!

Det här var en sån där dag som jag längtat efter. Plantering plantering plantering!
Även om min 2,8-låda har sina skönthetsfläckar med den buktande kanten så kunde jag inte motstå frestelsen att göra ytterliggare en lång låda. En ännu längre den här gången 3,2 m och består av 4 helpallkragr som byggts ihop.
Många plantor blir det....
Förberett för plantering med kvastskaft och
tumstock som inte syns på bild
Efter jag gjorde 2,8-lådan så lovade jag mig själv att inte göra nån lång låda igen för det var så enormt jobbigt att fylla den. Dels gick det åt många påsar men också väldigt mycket ogräs och grenar och jord. "Lyckligtvis" har jag en väldigt risig Ölandstokshäck som man kan kapa nästan hur mycket som helst. Så med bättre inställning och mer tålamod så tänkte jag att det skulle vara kul att ha en jättelåda till. Och ja jag verkade ta i lite väl så jag nästan inte fick plats med jorden jag tänkt mig till slut.
När väl lådan var fylld så var det dags för plantering. Jag började med att plocka fram allt jag kunde komma på jag ville ha i lådan. Tex jordgubbar, bondbönor, störsockerärter, störbönor, ringblommor, flerfärgad klint, krasse, rödbetor, portlak och div. salladssorter.

Bondböndor är nytt för mig och nått jag tycker verkar spännande. Blommorna ska lukta gott, plantan ska bli stora och ge mycket komposterbart material och bönorna ska vara goda. Det blev flera olika sorter - Red epicure, express, Aquadulce Claudia och Witkiem. Antagligen är det här som så mycket annat i år antagligen i sista laget för att hinna bli mogna men går det så går det, annars vet vi till ett annat år att det inte går. Jordgubbarna var av den remonterande sorter ostara. 

För att plantera ut plantorna gjorda jag hål i gräsklippet och gjorde hål med kvastskaftet på bilden. Det tog en liten stund men tillslut var lådan fylld. Även om plantbilden såg ut att vara helt galet många så gick ändå en överaskande stor andel att trycka ner i kragen. Vi får se om det var för tätt eller om jag får nån form av vettig avkastning. Sockerärterna har jag tex satt mycket tätare än jag brukar för att se vad som händer med.

Tänkte att vänta 3 veckor och sen ta en ny bild på kragen för att se vad som hänt.


Inte många plantor kvar




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Drömmen om den blommande köksträdgården

Zinnia och spontanplanterade rödbetor

2 problempallkragar