Dags för lökskörd och utvärdering


Efter Farbror Gröns marknadsföring av Åke Truedsson-metoden för att sätta sättlök i pallkrage var jag tvungen att testa i år.
Så tidigt i våras satte jag 400 sättlökar av rödlök, gullök och silverlök i en mycket välgödslad pallkrage. Sedan så fort löken började komma upp så skördades löken som salladslök och sen som knipplök. 
Ok och hur gick det då? Ja den tidiga löken var riktigt härlig att få skörda, men sen började löken bli "färdig" men storleken är ju inte så imponerande och et känns som det är ganska mycket tid på säsongen kvar. Storleken "ska" inte heller bli så stor speciellt inte om man inte rensar rejält och vräker i sig lök på senvår och försommar.
Och sen ser det ju inte så vackert ut när löken lägger sig ner och sen börjar vissna. Så därför en kväll i juli bestämde jag mig för att nu var det nog. Nu skulle löken upp. Och en himla massa lökar blev det. Tänk storlek från sättlök upp till pingisboll nu ligger den på torkning på kompostgaller.
Vi får se hur länge löken håller för lagring så hela experimentet kan inte antas vara helt klart än. 
Men nästa säsong vill jag avancera till lök av mer tennisbollstorlek i stället så då blir det mer traditionellt avstånd mellan lökarna. Men inte bara för jag gillade knipplöken, så det kommer antagligen bli en form av kombinationsodling. 

Som odlingsgröda 2 i den här pallkragen för säsongen tänkte jag testa hur det funkar med gammal sättlök från i våras som aldrig åkte ner i jorden då. Så i västerläge satte jag en dubbelrad med rödlök i österläge en dubbelrad gullök. I mitten satte jag en enkelrad med schallotenlök. Mellan enkelraden och dubbelraden åt öster satte jag ner överblivna bondbönorsplantor och på motsvarande ställe på västersidan rödbetor. Alltså rejält tätt vi får se om det hinner bli nått av det här i år. Värt att testa i alla fall.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Drömmen om den blommande köksträdgården

Zinnia och spontanplanterade rödbetor

2 problempallkragar